Forum www.mlodewilkiolawa.fora.pl Strona Główna www.mlodewilkiolawa.fora.pl
Grupa Motocyklowa Młode Wilki Oława
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

100 rad od profesjonalistów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.mlodewilkiolawa.fora.pl Strona Główna -> Technika jazdy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piotrek
Administrator



Dołączył: 08 Paź 2008
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z nienacka
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:01, 27 Mar 2009    Temat postu: 100 rad od profesjonalistów

1. PATRZ PRZED SIEBIE “Nie gap się w ziemię tuż przed swoim przednim błotnikiem. Próbuj zawsze patrzeć w przód kiedy jedziesz, pozwoli Ci to przewidywać zbliżające się przeszkody.” - Ryan Hughes
2. PRZEDE WSZYSTKIM TECHNIKA Jeśli jesteś początkujący, skoncentuj się na rozwijaniu dobrego, prawidłowego stylu jazdy. Przyglądaj się profesjonalistom i rób to co oni robią. Jeśli za przykład będziesz miał dobry styl jazdy, prędkość przyjdzie łatwiej.” - Josh Hansen
3. PŁYNNIE NA PIACHU “Kiedy jeżdzisz na piaszczystych trasach, kluczem do bycia szybkim jest płynne pokonywanie zakrętów i podstępnych fragmentów trasy. Piach wciąga przód motocykla, dlatego używanie stylu “dodawanie i odpuszczanie gazu” poprostu nie skutkuje.” - John Dowd
4. SZEROKO W ZAKRĘTY “Suniesz po łukach szeroko, jak tylko możesz, ponieważ, kiedy będziesz ciasno wchodził w zakręt jest większe prawdopodobieństwo utraty trakcji jednym lub oboma kołami. Cierpliwość i kontrola nad manetką gazu są ważniejsze od nieokiełznanej prędkości.” - Branden Jesseman
5. PRZYGOTUJ POLE STARTOWE “Kiedy wybierzesz swoje pole startowe, poświęć trochę czasu na przygotowanie go. Usuń z niego wszelkie zabrudzenia, kamienie, piach etc. Upewnij się, że pod spodem twojego błotnika nie ma zaschniętego błota, które będzie opadać kiedy ruszysz z miejsca. Jeśli pole startowe jest brudne, trudniej Ci będzie wystartować w luźnym żwirze, koło będzie buksować.” - Ernesto Fonseca
6. NIE TYLKO ŚLADEM RYWALA “Zasada numer jeden: nigdy nie jedź dokładnie za kimś. Musisz wcześniej zaplanować swoją trasę i staraj się jechać innym torem. Jeśli gość, którego ścigasz tnie do środka, jedź szeroko i spróbuj przejechać przed nim. Jeśli on jedzie po zewnętrznej, próbuj ściąć i wejść pod niego. Nigdy nie przejdziesz rywala, jeśli będziesz robił dokładnie to co on.” - Kevin Windham
7. SZYBCIEJ NA KOŃIEC TRENINGU “Zakończ swój dzień trening ostro i szybko, na pełnej wyścigowej prędkości. To pozwoli Ci opuścić tor z tymi samymi odczuciami, z którymi na niego powrócisz następnym razem. Ćwiczenie ostatnich okrążeń nie powinno być spokojną wycieczką.” - Ricky Johnson
8. PRZYGOTUJ SIĘ DZIEŃ PRZED ZAWODAMI “Dzień przed wyścigiem upewnij się, że cały ekwipunek jest w porządku. Jeśli będziesz się pakował rankiem tuż przed wyścigiem, zapomnisz o czymś. Jeśli możesz zapakuj samochód wieczorem i zaparkuj w garażu, w ten sposób nie zapomnisz kanistra lub stojaka pod motor.” - Nick Wey
9. BĄDŹ WYLUZOWANY “Bądź wyluzowany i zrelaksowany, pozwoli to Twojemu ciału lepiej reagować na różne zachowania motocykla, np. przeniesienie ciężaru ciała do zyskania lepszej trakcji lub korekty toru lotu w powietrzu. To wszystko przyjdzie łatwiej, jeśli będziesz rozluźniony.” – Sebastien Tortelli
10. UWAGA NA NOGI W KOLEINACH “Kiedy musisz jechać przez głębokie koleiny, ważne żeby Twoje stopy miały skierowane palce ku górze i do wewnątrz, wtedy nie zachaczysz o ścianę koleiny.” - Kevin Windham
12. NIE BÓJ SIĘ KOLEIN “Wielu jeźdźców, kiedy zobaczy koleiny natychmiast je omija, myśląc, że tak jest szybciej. Błąd! Atakuj koleinę! Odciąż przód motocykla dodając mocno gazu i pochyl się do tyłu. Patrz za koleinę (na jej koniec) i nie zagap w nią, ponieważ możesz zdławić motocykl i przeciąć koleinę.” - Scott Sheak
13. PRACUJ TYŁKIEM “Kiedy wychodzisz z zakrętu wciśnij tyłek w siedzenie, ale nie za blisko zewnętrznej strony zakrętu. Pozwoli to motocyklowi złapać przyczepność i ruszyć naprzód. W przeciwnym razie łatwij powodujesz poślizg tylnego koła”. - Sean Hamblin
14. ZAKRĘTY "Żeby przejść płynnie zakręt najlepiej kiedy wykonasz kilka czynności jednocześnie: puść hamulce, usiądź i pochyl się nad motocyklem. Kiedy usiądziesz zawieszenie spręży się co pozwoli w zakręcie motocyklowi łatwiej przechylić się.” - Ryan Hughes
15. POZNAJ NOWY TOR “W dzień wyścigu na nowym torze, skoncentruj się najpierw na niebezpiecznych przeszkodach, dopiero potem martw się jak być szybkim. Znajdź swoje tempo, skoncentruj się na znalezieniu alternatywnych torów jazdy, żebyś mógł wyprzedzać, wtedy trenuj dopiero szybki przejazd tymi torami.” - Ricky Johnson
16. ŁOKIEĆ W GÓRZE “Kiedy wchodzisz w zakręt upewnij się, że trzymasz zewnętrzny łokieć w górze. Pozwoli to dociążyć przednie koło i złapać lepszą trakcję.” - Travis Preston
17. NIE ODPUSZCZAJ “Nie poddawaj się. Nawet jeśli nie wygrasz, możesz byś usatysfakcjonowany, że dałeś z siebie wszystko. Kiedy się ścigasz nie odpuszczaj. Jedź twardo, aż zobaczysz flagę z szachownicą, nawet jeśli nie ma już nikogo za tobą.” - Mike Brown
18. NIE ZAWSZE Z TYLNYM HAMULCEM “Używanie tylngo hamulca w powietrzu, aby sprowadzić przód motocykla w dół stało się ostatnio modne, ale powinieneś nauczyć się lądować używając balansu ciałem. Wykorzystanie tylnego hamulca za każdym razem kosztuje cię milisekundy, ponieważ rozpęd z zatrzymanego koła musi powrócić.” - Grant Langston
19. WIADOMOŚCI “Jeśli jedziesz w zawodach, miej kogoś z tablicą informacyjną, na której będzie zapisywać informacje dla Ciebie, np. jak daleko przed lub za tobą jest kolejny zawodnik lub jak daleko jest do końca wyścigu. Czasami dopingujące wiadomości pomagają. Jednak najważniejsze dla mnie jest, na której pozycji aktualnie się znajduję.” - Mike LaRocco
20. SIĄDŹ NA KRAWĘDZI “Nie obawiaj się usiąść na brzegu fotela wchodząc w zakręt. Dosiad na górnej krawędzi siedzenia pomoże motocyklowi wryć się w tor i łatwiej Ci go będzie złożyć w ciasny zakęt.” - Tim Ferry
21. ZAKRĘT ZA HOPĄ “Jeśli po skoku następuje odrazu zakręt, powinieneś wcześniej ustawić odpowednio pod kątem motocykl na najeździe. Jeżeli zakręt jest naprawdę blisko, czasami można nawet usiąść już w powietrzu i wystawić nogę przygotowując się do zakrętu.” - Kevin Windham
22. WYPRZEDZANIE “Wyprzedzanie to najważniejsza strategia. Kiedy się ścigasz, powinieneś ocenić odcinki na trasie, na których jesteś mocny. Zaplanuj wyprzedzanie dwa lub trzy zakręty wcześniej.” - Grant Langston 23. BĄDŹ KREATYWNY “Bądź kreatywny w swoich torach jazdy, nie pokonuj ich tylko dlatego, że pozostali tak robią. Szukaj pozostałych części trasy, na których możesz uzyskać przewagę, szczególnie na nierównych odcinkach. Jest szansa, że znjadziesz lepszy tor od innych.” - Michael Byrne
24. PROWADŹ GŁOWĄ “Utrzymuj pozycję ciała na środku motocykla, ale prowadź go głową oraz całym ciałem. Wielu przechyla się do tyłu i dosiada fotela, ale osobiście najlepiej się czuje kiedy stoję i ściskam motocykl kolanami, a górną część ciała mam na kierownicą.” - Kevin Windham
25. HAMUJ PÓŹNO “Większość amatorów hamuje zbyt wcześnie przed zakrętem. Natomiast ładuj ostro w zakręt, hamuj później i wyeliminuj lukę pomiędzy hamowaniem, a przyśpieszaniem.” - Josh Hansen
26. HAMOWANIE Z POŚLIZGIEM “Hamowanie ślizgiem jest dobrą techniką na ciasnych profilowanych zakrętach. Wciśnij sprzęgło, tylny hamulec i skręć ciało, aby wprowadzić motocykl w poślizg. Przygotuj się na puszczenie sprzęgła kiedy motocykl dostatecznie zmieni kierunek.” - Matt Walker
27. SZUKAJ NOWYCH TORÓW JAZDY “Kiedy widzisz super nierówną prostą lub szeroki zakręt, rozejrzyj się na boki w poszukiwaniu łagodnego toru jazdy, który pozwoli ominąć wertepy. Czasami przejazd przez te same wertepy, ale pod innym kątem może być mniej uciążliwy.” - Steve Lamson
28. PIERWSZY ZAKRĘT “Na starcie wyścigu, kiedy opada bramka i zbliżasz się do pierwszego zakrętu, powinieneś wiedzieć którędy chcesz jechać. Nie daj się rozproszyć przez jeźdźców obok Ciebie.” - Ernesto Fonseca
29. PROWADŹ GŁOWĄ “Jedną z najlepszych rzeczy, które nauczył mnie Gary Bailey jest prowadzenie motocykla w zakręcie własną głową. Z jakiś powodów nachylenie głowy do wewnątrz powoduje, że twoje ciało i motocykl pójdą za nią.” – Sebastien Tortelli
30. PLANUJ START “Kiedy już przygotowałeś swoją bramkę startową, usiądź i wyobraź sobie siebie z perspektywy widza, później widok przez twoje gogle. Widząc i czując to przygotuj się do bitwy.” – Ricky Johnson 31. ŚLISKI KASK “Spryskaj powierzchnię swojego kasku śliskim rodzajem substancji, pozwoli to uchronić go przed osadzaniem się błota. W błotnych wyścigach kask może się zrobić naprawdę ciężki. Pozwoli ci to również łatwiej go doczyścić.” - Matt Walker
32. ROZLUŹNIJ RĘCE “Jeśli borykasz się z bolącymi ramionami (tzw. arm pump), rozluźnij uścisk na kierownicy za każdym razem kiedy twój motocykl oderwie się od ziemi. Pozwoli ci to ogólnie rozluźnić napięcie i ulżyć napompowanym ramionom.” - Stephane Roncada
33. UCZ SIĘ OD INNYCH “Przed treningiem zobacz kto jest najszybszym jeźdźcem. Jedź za nim na treningu i poznaj jego trasę. Spróbuj iśc w jego ślady i zobacz ile zostało do nadrobienia, by wygrywać.” - Michael Craig 34. PROSTO W KOLEINĘ “Na odcinkach z głębokimi koleinami wchodzącymi w zakręt upewnij się, że twój motocykl jest idealnie prosto zbliżając się do koleiny. Nie możesz spodziewać się, że przejedziesz przez nie gładko, jeśli twoje przednie koło jest w jednej koleinie, a tylne w drugiej lub ślizga się gdzieś na górze pomiędzy nimi. Odciąż przednie koło, dodaj gazu i patrz w kierunku końca koleiny, gdzie chciałbyś jechać.” – Nick Wey
35. ZETNIJ KOLEINĘ “Jeśli jest koleina, którą wszyscy jadą, to prawdopodobnie na końcy powstanie garb, który podbija motocykl. Jeśli koleina nie jest zbyt głęboka, spróbuj ściąć zakręt zaraz za wierzchołkiem i spróbuj wyjeździć nową bruzdę. Zazwyczaj możesz utworzyć nową koleinę jadąc trzy razy tym samym torem.” - Steve Lamson
36. ŁOKCIE SZEROKO “Jeśli ścigasz się ramię w ramię z innym zawodnikiem, upewnij się, że trzymasz łokcie w górze i na zewnątrz. W ten sposób będziesz miał kontakt łokieć w łokieć, a nie z kierownicą rywala. Jeśli splątacie swoje kierownice prawdobodobnie dojdzie do wypadku.” - Branden Jesseman
37. WYAMORTYZOWANIE SKOKU “Nie ma powodu, aby na skokach lecieć wysoko. Można “wyamortyzować” motocykl, co pozwoli skrócić czas lotu. Ta technika pozwla pokononać skok szybciej.” - David Vuillemin
38. ODPOCZYWAJ MIĘDZY BIEGAMI “Pomiędzy wyścigami połóż się i odpoczywaj. Upewnij się, że wypiłeś odpowiednią ilość płynów i zjedz coś dla dostarczenia energii organizmowi. Rozbierz się jeśli jest gorąco. Nie chodź w słońcu.” - Michael Craig
39. TRENING WYZNACZA NASTRÓJ “Przed pierwszym treningiem do wyścigu wprowadź się w nastrój w jakim chcesz, aby przebiegał twoje zawody. Nie spędzaj zbyt dużo czasu nad wymyślaniem przebiegu rajdu, bo może on się potoczyć zupełnie inaczej.” - Brock Sellards
40. LUŹNO I PŁYNNIE NA BŁOCIE “Kluczem do bycia szybkim w błocie jest luźna i płynna jazda. Szybkie zminany kierunku nie są dobre, musisz płynąć wzdłuż toru. Patrz dalej naprzód niż zwykle, czy nie ma dużej kałuży lub poprzewracanych zawodników. Jedź wolniej i nadawaj sam sobie tempo.” - David Vuillemin
41. PAL GUMĘ “Wiadomo, opony są drogie, ale jeśli chcesz mieć naprawdę dobry start na twardych nawierzchniach, powinieneś przytrzymać przedni hamulec, włączyć pierwszy bieg i przez pięć do dziesięciu sekund rozgrzać oponę na 30 sekund przed opuszczeniem bramki.” - Nathan Ramsey
42. MAKSIMUM Z TRENINGU “Część ludzi twierdzi, że czas spędzony na motocyklu jest najważniejszą rzeczą kiedy trenujesz, ale dawaj zawsze z siebie 100% kiedy na nim siedzisz. Jeśli nie trenujesz na 100%, jak możesz oczekiwać, że w zawodach pojedziesz na 100% i będziesz się czuć dobrze?” - Ricky Carmichael
43. NA PIACHU BIEG WYŻEJ “Na piaszczystych, wyboistycgh prostych jedż na biegu wyższym niż normalnie, ponieważ odciąży to tylne zawieszenie i nie pozwoli mu się zapadać. Stój lekko na motocyklu i trzymaj łokcie i kolana zgięte, aby pomóc zawieszeniu wchłonąć nierówności.” - John Dowd
44. PROWADŹ NOGAMI “Zawsze ściskaj motocykl nogami i wciskaj mocno nogi w podnóżki na długich prostych, aby pomóc motocyklowi trzymać się ziemi i wybierać dobrą trakcję. Wzmocnij nogi na siłowni, pozwoli Ci to oszczędzić ramiona podczas jazdy.” – Stephane Roncada 45. NIE JEŹDZIJ GOŚNO “Dużym błędem u ścigających się amatorów jest jazda na zbyt niskim biegu i kręcenie motocykla do maksimum. Głównie próbują oni jazdy agresywnej i myślą, że jeśli dźwięk wydobywa się szybko, oni też są szybcy. Zmień bieg! Jedź gładko! Rób mniej hałasu!” - Brock Sellards
46. OBSERWUJ INNYCH “Nawet jeśli nie jeździsz, poprostu oglądaj innych jeźdźców lub wyścigi w telewizji, pozwoli to ulepszyć twoją technikę. Opłaca się uważnie patrzeć nie tylko, jak robią duże skoki, ale przede wszystkim patrz na miejsca hamowania, jak używają gazu, a nawet kiedy siedzą i stoją na motocyklu. Możesz się w ten sposób wiele nauczyć.” - Branden Jesseman
47. SUCHE RĘCE “Jeśli bierzesz jakuzzi noc przed wyścigiem, rób to krótko ponieważ to Cię odwodni. Nigdy nie wymaczaj swoich rąk, ponieważ zmiękczy to stwardnienia, na które tak ciężko pracowałeś.” - Ricky Johnson
48. JEDŹ WOLNO, BY BYĆ SZYBKIM “Czasami bardziej techniczny i precyzyjny przejazd przez określony odcinek toru spowoduje szybsze okrążenie od “ładowania” na całość i poza kontrolą.” - Ryan Hughes
49. ZAKRĘTY W PIACHU “Kiedy jeździsz w piachu musisz być bardziej agresywny w zakrętach niż w normalnych okolicznościach. Piach wciąga motocykl i działa jak automatyczny system hamowania, dlatego nie możesz odpuścić gazu, chyba że chcesz zwolnić. Musisz operować gazem mocniej i wcześnij, aby przezwyciężyć głębokie piaszczyste zakręty, a utrzymanie obrotów motocykla jest decydujące. Każda zmiana biegów musi zostać dokonana w idealnym momencie, będziesz potrzebował częściej używać sprzęgła, aby motocykl właściwie pracował.” - Grant Langston
50.HAMOWANIE W KOLEINIE “Trzymaj palec na przednim hamulcu, kiedy próbujesz ułożyć się w trudnych koleinach, ponieważ lekkie przyhamowanie pomoże skorygować tor jazdy w przypadku wyjeżdżania przodu. Czasami kiedy koleina jest naprawdę wąska to bradzo pomaga.” - Ernesto Fonseca
51. TESTUJ NA TREINGU “Nigdy nie próbuj niczego nowego podczas wyścigu, czy to jest nowa technika jazdy, czy nowy sprzęt. Rób to podczas treningów. Wszystko przyjdzie naturalnie i poczujesz się lepiej w dniu wyścigu.” - Tim Ferry
52. GŁĘBOKIE KOLEINY W ZAKRĘCIE “Niektóre zakręty i łuki wymagają, aby usiąść dużo wcześniej, żeby oba koła dobrze złapały przyczepność w koleinie. Nie atakuj, musisz “płynąć” zrelaksowany po tych zakrętach.” - Sebastien Tortelli
53. START Z DWÓCH NÓG “Na starcie postaw obie nogi na ziemi, wtedy jest mniej prawdopodobne, że utracisz balans, kiedy wystartujesz. Bieg przerzuć piętą, ale wszystko powinieneś sprawdzić na treningu przed wyścigiem.” - Josh Hansen
54. WYOBRAŹNIA “Po treningu lub między wyścigami, kiedy jesteś zrelaksowany i wyciszony, zamknij oczy i przejedź trasę w swoim umyśle. Zastanów się nad torami jazdy, wybojami i skokami.” – Brock Sellards
55. WYBICIE Z SIODŁA “Jeśli zaraz po wąskim zakręcie jest skok, użyj tylnego zawieszenia motocykla, aby pomogło wystrzelić Cię wysoko/ dalej. Pozostań siedząc na środku motocykla, wychyl się trochę do tyłu i przygotuj się na odbicie amortyzatora, które wykopie Cię w górę. Musisz poćwiczyć, ponieważ to jest zaawansowana technika.” - Ezra Lusk
56. DIETA “Nie musisz przestrzegać ścisłej diety, ale na kilka dni przed wyścigiem odłóż czerwone mięso, jedz mięso drobiowe i makrony, pij dużo wody, aby odpowiednio nawodnić organizm. Nic nie pomoże wypicie dużej iloci wody noc przed wyścigiem, to zajmuje kilka dni.” - David Vuillemin
57. SPRAWDŹ TOR “Część jeźdźców odrazu po rozładowaniu motocykla, wskakuje na trasę i grzeje ostro od startu. Nawet jeśli jeździsz na swoim torze, to nie jest dobry pomysł, ponieważ mogą się na niej znajdować nowe przeszkody i wyboje, które się wytworzyły od twojego ostatniego pobytu. Poświęć chwilę na obejrzenie wszystkiego.” - Scott Sheak
58. PATRZ NA KONIEC ZAKRĘTU “Głębokie koleiny w zakrętach mogą być trudne, ale jedyną radą, która Ci pomoże, to patrzenie na koniec koleiny. Jeśli patrzysz na koleinę zaraz za swoim przenim kołem, jest wielce prawdopodobne, że stracisz równowagę. Patrz na koniec koleiny lub na wyjście z zakrętu i pozostań rozluźniony.” – Sean Hamblin
59. MYŚL POZYTYWNIE “W dniu wyścigu ważne jest, abyś zachował pozytywne nastawienie, nawet kiedy pogoda jest zła lub trasa nieciekawa. Powiedz sobie, że wszyscy będą jeździć w tych samych warunkach i to jest prawda. Nie zastanawiaj się, jak bardzo nienawidzisz tej trasy, tylko skoncentruj się na tym, jak szybko możesz ją przejechać.” - Ricky Carmichael
60. WEWNĘTRZNA NOGA “Kiedy wystawiasz swoją nogę w zakręcie pamiętaj, że robisz to dla utrzymania równowagi. Nie wlecz, ani slizgaj nogi po ziemi, ponieważ możesz stracić równowagę i podnosisz ryzyko zwichnięcia kostki lub skręcenia kolana.” - Kevin Windham
61. BIEG W GÓRĘ NA WHOOPSACH “Nie chciałbyś, aby w połowie drogi przez whoopsy zabrakło Ci mocy lub skończyły się obroty. Włącz jeden, czasami nawet dwa biegi wyżej przed wejściem w tą trudną sekcję.” - Tim Ferry
62. USTAW PRZEDNI HAMULEC “Spróbuj umieścić dźwignię hamulca bliżej środka kierownicy. Da Ci to większy wpływ na dozowanie siły na końcu dźwigni. Możesz również umieścić go wyżej niż dźwignię sprzęgła, ponieważ kręcenie gazem często ustawia twoją rękę bardziej poziomo.” - Grant Langston
63. ĆWICZ ZAKRĘTY “Wielu jeźdźców spędza dużo czasu na trenowaniu skoków, ponieważ są one zabawne, ale trenowanie zakrętów jest bardziej praktyczne. To nie jest miłe, ani tak bardzo widowiskowe, ale odpłaci się w dniu zawodów. Właściwa i pewna droga poślizgu jest bardzo ważna, jeśli kiedykolwiek zamierzasz brać agresywnie zakręty.” - Ricky Carmichael
64. POĆWICZ ODPALANIE “Jeśli jeżdzisz w rajdach 4-suwem, powinieneś spokojnie przejść procedurę rozruchu w przypadku, kiedy zgaśnie on podczas wyścigu. Wiele osób panikuje kiedy zatrzyma im się silnik. Zatrzymaj kilka razy celowo silnik, aby jego uruchamianie stało się dla Ciebie rutyną.” - Brock Sellards
65. WYAMORTYZOWANIE SKOKU “Jeśli jesteś pewny skoku możesz latać niżej i szybciej. Najedź na niego szybciej, wyhamuj na najeździe do poprzedniej prędkości, tak byś mógł go przelecieć. Taka technika “wyamortyzowania” skoku powoduję, że lot jest niższy i krótszy. Długi i wysoki lot, to strata cennych ułamków sukund.” - Mike LaRocco
66. DOCIĄŻ ZEWNĘTRZNĄ STOPKĘ “Kiedy wchodzisz w zakręt, obciąż butem bardziej zewnętrzny podnóżek. Pomoże to złapać motocyklowi lepszą przyczepność, dzięki czemu łatwiej obierzesz porządany kierunek jazdy.” - Ryan Hughes
67. OBCHÓD TORU “Jeśli masz okazję, poświęć trochę czasu na piesze przejście trasy, żeby ją sprawdzić. Będziesz zaskoczony ile zobaczysz nowych torów jazdy.” - Michael Byrne
68. UWAŻAJ NA STARCIE “Na starcie nie oglądaj swojej bramki startowej, ponieważ jest to ostatnia rzecz, która się ruszy, kiedy sędzia zwolni dźwignię. Natomiast skup uwagę na małym bolcu, który trzyma bramkę, ponieważ to jest pierwsza rzecz, która drgnie.” - Nathan Ramsey 69. TRZYMAJ MOTOCYKL NOGAMI “Powinieneś zawsze trzymać motocykl kolanami lub łydkami. Żeby sprawdzić jak mocno trzymać motocykl, postaw go na podstawce, złap go nogami i wychyl się do tyłu bez rąk na kierownicy. Powinieneś zawsze ścisnąć wystarczająco silnie, żeby nie spaść z motocykla nie trzymając go rękami”. - Jeff Emig
70. W POWITRZU HAMUJESZ “Stare powiedzenie, ale prawdziwe. Skacząc naprawdę daleko tracisz czas, opór powietrza faktycznie spowalnia.” - Mike LaRocco
71.ĆWICZ STARTY “Trenuj starty za każdym razem kiedy jeździsz. W dniu zawodów jedź w obszar startu i trzy lub cztery razy potrenuj, ponieważ każdy start jest inny.” - Michael Craig
72. ŁAGODNIE Z GAZEM “Powszechnym błędem zawodników jest mocne dodanie gazu przy wyjściu z zakrętu. Kręcenie gładko manetką dostarcza więcej przyczepności, powoduje mniejsze buksowanie koła i wysysa mniej energii z zawodnika.” - Tim Ferry
73. HAMOWANIE W KOLEINIE “Czasami kiedy wjedziesz w zakręt z koleiną zbyt szybko i nie trafisz dobrze w linię możesz delikatnie wcisnąć przedni hamulec, aby pomóc utrzymać przenie koło w koleinie.” - Mike LaRocco
74. STANIE W CZASIE JAZDY “Wielu początkujących jeźdźców zbyt dużo siedzi. Powinieneś zawsze próbować stać, kiedy to jest możliwe. Siadaj w ostatniej sekundzie, kiedy wchodzisz w zakręt i wstawaj zaraz, kiedy z niego wyjeżdżasz. Kiedy stoisz możesz używać nóg, jako dodatkowego zawieszenia.” - Ryan Hughes
75. JEDEN PALEC NA SPRZĘGLE “Część jeźdźców twierdzi, że używanie jednego palca na sprzęgle pomaga gładko je dozować. Przyciskanie jednym palcem pozwala również na lepszy uchwyt kierownicy. Mając trzy palce i kciuk na kierownicy jest lepsze niż dwa palce i kciuk. Możesz używać środkowego palca, ale część osób używa wskazującego, to jest tylko twój wybór.” - Ricky Carmichael
76. ODCHYL SIĘ DO TYŁU “W przeciwieństwie do twardej trasy, piaszczyste, luźne odcinki wymagają, abyś wychylił się do tyłu i sterował gazem. Jeśli pochylisz się zbyt do przodu na piachu przód będzie nurkował i uciekał spod Ciebie. Odchyl się do tyłu i ostro gaz, aż do zakrętu.” - John Dowd
77. TRZYMAJ NOGAMI “Zamiast zawiesić się na motocyklu i pozwolić mu ciągnąć Twoje ręce, pochyl głowę nad kierownicą i złap motocykl kolanami. Nogi są silniejsze od ramion i jadąc w ten sposób możesz zachować więcej energii.” - Erik Kehoe
78. NIE “PRZEKĘCAJ” SILNIKA “Część osób twierdzi, że trzeba żyłować 125-tki, aby jechać szybko, ale ważniejsze jest, aby utrzymać silnik w najlepszym zakresie obrotów. Kiedy kręcisz wysoko silnik, łańcuch i tylne zawieszenie napręża się i nie pozwala amortyzatorowi działać właściwie.” - Michael Byrne
79. NOGI PODCZAS HAMOWANIA SĄ WAŻNE “Kiedy dajesz ostro po hamulcach przed zakrętem możesz to zrobić dobrze i źle. Tak jak, kiedy przyśpieszasz chcesz, aby opona złapała najlepszą możliwą przyczepność. Odchyl ciało do tyłu kiedy hamujesz i złap nogami mocno motocykl, a nawet spróbój docisnąć go do podłoża. Jeśli gwałtownie naciśniesz hamulce i nie pomożesz motocyklowi złapać przyczepności, będziesz leciał ślizgiem w zakręt.” - Tim Ferry
80. WYKORZYSTUJ KOLEINY “Wielu jeźdźców nie nawidzi kolein, ale ty musisz je pokochać. Koleina to jest miejsce z lepszą trakcją, pozwala przejechać zakręt szybciej niż na płaskim. Wystaw wewnętrzną nogę w górę i do przodu - szorowanie nogą po ziemi jest najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić. Użyj koleiny do przyśpieszenia wychodząc z zakętu, ponieważ utrzyma tylne koło przed poślizgiem.” - Jeff Emig
81. TRENUJ CAŁY TOR “Wielu amatorów obowia się jednego dużego skoku. Spędzają cały czas koncentrując się wyłącznie na jednym dużym skoku, a nie przykładają wystarczającej uwagi do reszty toru. Wejścia i wyjścia z zakrętów są znacznie ważniejsze od jednego skoku.” - Brock Sellards
82. SIŁA HAMOWANIA “Spróbuj uruchomić obydwa hamulce naraz, w ten sposób uzyskasz lepszą i szybszą siłę hamowania. Staraj się ustawić pedał hamulca nie wyżej od podnóżka, wtedy nie wciśniesz go przez przypadek.” - Mike LaRocco
83. PRACUJ CIAŁEM “Szybka jazda na twardym torze uzależniona jest od pracy ciałem. Zostań z przodu, aby dociążyć przód kiedy wchodzisz w zakręty i wychyl się do tyłu kiedy wychodzisz. To pozwoli wciąć się przedniemu kołu w ziemię przed zakrętem i złapać przyczepność tylnemu wychodząc z zakrętu.” - Ryan Hughes
84. SZCZELNE GOGLE “Nawet jeśli to nie jest wygodne, sprawdź czy gąbka od gogli przylega prawidłowo do twarzy. W czasie jazdy spływający pot zacznie się pienić i jeśli nie masz prawidłowo dociśniętych gogli na oczy, zacznie spływać Ci brud i błoto.” - Matt Walker
85. PATRZ I UCZ SIĘ “Kiedy na trasie występuje trudny skok możesz go pokonać przez podglądanie innych. Znajdź kogoś o podobnych zdolnościach, jak Ty, kto go skacze, wtedy wsłuchaj się w jego silnik, żeby zobaczyć ile gazu daje. Patrz na ułożenie jego ciała podczas opuszczania krawędzi skoku. A najlepiej będzie, gdy spytasz go o poradę.” - Scott Sheak
86. ATAKUJ ZJAZDY “To jest przerażające, ale spróbuj zaatakować zjazdy jakby były normalnymi prostymi. Jedź na wyższym biegu, odchyl ciało do tyły i spróbuj podnosić koło nad dziurami, spręż się przed nierównościami na dole. Kiedy nadchodzi duży zjazd, weź głęboki oddech i staraj się rozluźniony zjechać nie trzymając zbyt kurczowo kierownicy.” – Tim Ferry
87. PŁYŃ PO ZAKĘTACH “Jeśli możesz, spróbuj płynnie przejeżdżać zakręty niż ostro się ścigać, blokować hamulce i potem znowu się rozpędzać. Czasami jeśli wjedziesz w zakręt wolniej możesz płynniej przejechać i faktycznie zyskać na czasie.” - Michael Byrne
88. BĄDŹ AGRESYWNY “Podczas wyścigu klika pierwszych okrążeń jest najważnieszych jeśli chcesz wypaść dobrze. W początkowych etapach rajdu - zwłaszcza, gdy miałeś zły start - większość zawodników możesz minąć. Nie jedź za kimś lub nie czekaj na wolną drogę. Bierz się do roboty!” - Grant Langston
89. JEDEN PALEC NA SPRZĘGLE “Używanie jednego palca na sprzęgle jest lepsze od dwóch, ponieważ pozwala odłączyć i załączyć sprzęgło bardziej gładko. Jeśli użyjesz więcej niż jednego palca, reakcja motocykla może być bardziej gwałtowna i mniej płynna.” - Jeff Emig
90. ATAKUJ ZJAZDY “To nie musi być straszne, ale atakuj strome zjazdy, jakby były płaskimi prostymi. Jedź na wyższym biegu niż zwykle, będziesz miał więcej mocy do wykorzystania na końcu wybojów. Pomaga także wzięcie głębokiego oddechu i rozluźnienie uscisku przed zjazdem.” - Mike LaRocco
91. SKONCENTRUJ SIĘ NA STARCIE “Kiedy dojeżdźasz do linii startowej nie myśl o niczym innym, jak o dobrym starcie. Zastanów się, jak zwolnisz sprzęgło, kiedy bramka opadnie i zastanów się nad wejściem w pierwszy zakręt. Wstrzelenie się w start wymaga skupienia.” - Michael Byrne
92. GRY PSYCHOLOGICZNE “Na poziomie profesjonalnym to nie działa, ale amatorzy często robią błąd, kiedy jeździec za nimi krzyczy lub żyłuje silnik wchodząc w zakręt. Zburzenie czyjejś koncentracji daje pozytywne efekty ścigającemu.” - Grant Langston
93. SPRZĘGŁO NA STARCIE “Na starcie popuść lekko sprzęgło, żeby naciągnąć wiszący łańcuch. W tym samym momencie wciśnij przedni hamulec, co pozwoli się motocyklowi ułożyć i przygotować do wystrzału z linii startowej.” - Steve Lamson
94. ZAKRĘTY NA PŁASKIM “Suche, gładkie zakręty są trudne i wymagają finezji. Całe hamowanie wykonaj przed tym, jak usiądziesz do zmiany kierunku. Usiądź blisko przodu, prawie na baku, pochyl się do przodu i dociąż przednie koło. Obciąż zewnętrzną podnóżkę, a wewnętrzną nogę trzymaj w górze i do przodu. Nie ślizgaj jej po ziemi, użyj jej do balansu. Używaj gazu płynnie, gdy poczujesz się pewnie.” - David Vuillemin
95. SUCHE BUTY “W błotnych rajdach niema nic gorszego niż woda i błoto wpływające do butów. Użyj taśmy klejącej do uszczelnienia górnej krawędzi butów.” - Matt Walker
96. HAMOWANIE SILNIKIEM “Jeśli jeżdzisz 4-suwem, wykorzystaj hamowanie silnikiem, kiedy zwalniasz przed zakrętem. Hamowanie silnikiem połączone z przednim hamulcem, faktycznie eliminuję potrzebę użycia tylnego hamulca na niektórych trasach.” - Doug Henry
97. JEDŹ SWOIM TOREM “Jeśli jesteś pod presją zawodnika za Tobą, zaczynają się trudności. Wielu jeżdźców próbuje pilnować wewnętrznego toru jazdy, nawet jeśli to nie jest ich naturalny tor. Pilnowanie swojego toru jest lepsze, ponieważ pilnowanie wewnętrznego lub blokowanie jeźdźca za Tobą, spowalnia was obu.” - Grant Langston
98. HAMUJ JAK NAJPÓŹNIEJ “Trenuj hamowanie, im później przed zakrętem, tym lepiej. Pozwoli Ci to lepiej wyczuć odpowiedni moment na hamowanie, wyprzedzić innych zawodników oraz skrócić czasy okrążeń.” – Mike LaRocco
99. TECHNKA PONAD WSZYSTKO “Staraj się na treningach jeździć na stojąco i/lub trzymając kierownicę tylko jedną ręką. Pozwoli Ci to nabrać prawidłowego nawyku trzymania motocykla nogami oraz pozytywnie wpłynie na ułóżenia ciała.” – Marcin Wójcik
100. BAW SIĘ “Najważniejsza rzecz, to mieć przyjemność z jazdy. Jeśli jesteś wypalony, zrób sobie przerwę. Motocross to poświęcenie, ale spróbuj się bawić i cieszyć z tego!” - Ryan Hughes Skoro już poznaliście 100 złotych myśli przekazanych przez najlepszych zawoników na naszej planecie, nie pozostaje nic innego tylko wziąć się do roboty i trenować. Powodzenia i do zobaczenia na zawodach.

Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Tłumaczenie: Mariusz Kręgiel vel. Mario77


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.mlodewilkiolawa.fora.pl Strona Główna -> Technika jazdy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin